Alfa Romeo 147 TI: Made in Italy
Bear 2006.03.20. 14:03
A téli időjárással nem volt sok szerencsém, de a tavalyi GT után végre ismét Alfa Romeóban ülhettem, megint egy tűzpirosban - és újfent dízelben.
A 145-ös nem volt rossz kocsi, a nyilvánvaló, főleg minőségi hibái ellenére sem, de 2001-ben a 147-es új alapokra helyezte a kompakt méretű Alfák megítélését, olyannyira, hogy ebben az évben a rangos "Év autója" díj is Milánóba került. A hűvös és kimért stílusú német, illetve a kissé sablonos francia modellekkel szemben az Alfa a tőle megszokott sportosságot képviselte, formája olaszosan dögös volt, és a sajtóból egyértelműen kiderült, hogy jelentős mértékben javult a kidolgozása. Persze, adódtak hátrányok is, például elektronikai zavar miatt én magam is szervizbe kényszerültem egy teszt során, a kategóriához mérten szűkös a 300 liternél kisebb csomagtartó, és az igényes futóművet sem Budapest vacak útjaira tervezték. Sokan kritizálták a lomha viselkedést, a filigránabb 145-öst érezhetően jobban vitték az átvett TwinSpark motorok, mint a biztonságosabb, merevebb, de egyben nehezebb 147-est.Hamarosan érkezik a következő generáció, de a hátralévő időre az Alfa még felfrissítette a típust, így újra alkalmam adódott 147-essel járni. Az importőrrel történt egyeztetés jól kezdődött: piros Rosso Alfa fényezés és TI csomag - ez egy így együtt izgalmasan hangzott! A múltból átvett TI a Turismo Internazionale rövidítése, régen a gazdagon felszerelt, erősebb motorral szerelt Alfa Giuliák kaptak ilyen kétbetűs jelölést, de létezett még TI Super, és versenyeztek is ezekkel a villámgyors kocsikkal. Napjainkban inkább a sportos hangulat megteremtésén, mintsem a versenyzésen van a hangsúly, kupázni ott a GTA, így ennek szellemében állították össze a minden modellhez egységesen 600 ezer forintért rendelhető opciós szettet. A 147 TI jellegzetes eleme a 17 colos TOORA könnyűfém felni (krómozott csavarokkal és szelepsapkával), a sportfutómű, a GTA-stílusú, fekete betétes fényszóró, a GTA légterelő, és a hiányzó motorjelölés.Az utastérben fekete a műszerfal, fekete a műszerek számlapja, piros cérnával varrták a fekete bőrüléseket, ugyancsak bőrözött a kormány és a váltógomb, spéci a szőnyeg, végezetül a GTA-ból származik a tetőkárpit. Mindez együtt valóban nem drága, de figyelembe véve az ötajtós 1,9 JTDm 16V Distinctive bő 6,2 milliós alapárát, és azt, hogy a TI csomagon felül még 800 ezer forint értékben volt extra az autón, a teljes végösszeg 7,7 millió forintja enyhén szólva is szédítő. Azt már alig merem leírni, hogy ebben még nincs benne a BOSE hifi, és néhány apróság, tehát minden földi jóval felszerelve 8 milliót is otthagyhatunk a kasszánál. Prémium szegmens ide vagy oda, egyes extrák felára szerintem indokolatlan: a gazdag Distinctive estén ide sorolom a 33 ezres első kartámaszt, az 52 ezres rádióvezérlést a kormányra (TI esetén széria), valamint a szintén 52 ezret kóstáló téli csomagot, ülésfűtéssel és ablaktörlő fűtéssel. 43 ezer az elektrokróm belső tükör, 76 ezer a tempomat, 115 ezer a CD-váltó, és 225 ezer a xenon fényszóró - van itt minden, csak bírjuk pénzzel. Az árlista átböngészése után reméltem, nem kell majd csalódnom, és a valóságban az Alfa úgy fog viselkedni, hogy minden tekintetben alátámasztja a vele kapcsolatos elvárásokat. Nos, majdnem így lett.
|